Rennen door Berlijn tegen Diabetes type 1.

Jan-Jaap Boskaljon

Opgehaald

200% bereikt van mijn streefbedrag € 5.000

Een onderschatte 24/7 strijd, angst, slapeloze nachten, verdriet, pijn en het leren omgaan met een ziekte. Niemand gun ik dit en daarom vraag ik jullie onderstaande te lezen.

Op het moment van schrijven is het 8 maanden geleden dat de diagnose gesteld is. Onze zoon Lucas, pas 2 jaar oud, leek al langer niet fit. Hij was telkens moe, viel erg af, wilde niet spelen, plaste alles onder en dronk extreem veel. Mijn vriendin @Dorien is met hem naar de huisarts gegaan en ik werd door haar gebeld. Ze zei dat ik direct naar het ziekenhuis moest komen, want er was iets niet goed. Hij bleek een bloedwaarde van 33 te hebben en op de spoedeisende hulp kwam de bevestiging dat het om Diabetes type 1 bleek te gaan.

Sorry wat? Diabetes is toch iets dat oude mensen of mensen met een slechte levensstijl kunnen krijgen? We hadden, net als velen, totaal geen idee. Diabetes type 1 wordt veroorzaakt door een fout in je afweersysteem. Het is een acuut ontstaande chronische ziekte en Lucas is 1 van de maar (gelukkig) 200 kindjes die tot de leeftijd van 2 jaar hier in Nederland aan leidt. Je alvleesklier stopt met insuline aanmaken, en zonder insuline gaan we simpelweg dood. Tot op heden is er nog 0% kans op genezing. Het gevolg is dat hij nu 24/7 een sensor op zijn arm draagt die zijn bloedwaarden meet en een insulinepomp op zijn been die met een naald insuline in zijn lichaam spuit. Je kunt je voorstellen wat een impact dit op een gezin maakt.

We zijn heel blij dat er hulpmiddelen zijn zoals een pomp, maar we willen gaan voor 100% genezing. Daarom steunen wij Stichting DON. Op 25 september 2022 lopen Paul van Giessel, Bertold van der Meijden en ik samen de Marathon van Berlijn. De insteek is, naast uitlopen in een mooie tijd, zoveel mogelijk geld ophalen voor onderzoek naar de genezing van Diabetes type 1. Niet alleen voor Lucas, maar ook voor alle andere kinderen en volwassenen die elke dag de strijd aan moeten gaan met deze SHIT ziekte.

Naast keihard trainen om hem uit te lopen, doneer ik zelf als eerste €500 aan deze actie. VOXTUR volgt met de volgende €500. Ik daag jullie uit hetzelfde te doen! Uiteraard mag een kleiner bedrag ook..;)

Onze dank is groot.